Verslag Veendam Stadskanaal 29 september 2025



De gemeenten Veendam|Stadskanaal, waar we door omstandigheden voor de zomer niet aan toe waren gekomen, hebben we na de zomer bezocht. Nu zonder kruiwagen en Henry Mentink (hij is bezig met een ander project), maar mét 2 medewandelaars die ook op veel eerdere tochten erbij waren.
In de planning stonden museumspoorlijn STAR in Stadskanaal, en Stichting Kabelnet Veendam. Deze laatste was verhinderd wegens drukke werkzaamheden, daarvan dus geen verslag maar wel onderin een link naar hun site.
Het bezoek aan STAR was een prachtige afsluiting van een hele serie inspirerende bezoeken. het 41ste initiatief dat we bezochten.
STAR museumspoorlijn Stadskanaal
Op maandag 29 september hebben we onze krui-tocht voor de Ereschuld afgerond met een bezoek aan Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal. Dit was een verlaat bezoek omdat een eerdere afspraak in juni geen doorgang kon vinden.
We werden buiten bij het herbouwde (1998) Stationsgebouw van Stadskanaal welkom geheten door Anne de Vries, predikant en interim voorzitter van het bestuur van STAR. Binnen in het gebouw maakten we kennis met de andere bestuursleden die klaar zaten aan een gastvrij gedekte tafel met een heerlijke lunch klaargemaakt door Sandra Hulshof.
Henk Steegstra, register accountant, is penningmeester, Jaap Duit, oud wethouder met financiële expertise is secretaris en de enige werknemer in dienst Paul Becker, die verantwoordelijk is voor de dagelijkse organisatie.
Anne vertelt dat STAR een organisatie is met 170 vrijwilligers, een jaaromzet heeft van 300.000 euro, dat ze meer dan 100 stuks materieel beheren, waaronder stoom- en diesellocomotieven, en 58 bunder aan spoorrail beheren en in eigendom hebben. Ze zijn een platte organisatie, waarin het vakmanschap en de deskundigheid van de vrijwilligers de dragende kracht is van de Museumspoorlijn. Financieel zijn ze onafhankelijk.
Het beeld naar buiten toe van STAR is vooral een toeristische attractie in de Veenkoloniën, de
spoorwegdagen met de stoomlocomotieven, de diner-treinreizen, het logies in wagons. Wij verkopen een beleving zegt Anne, en dit genereert de inkomsten voor de organisatie. Mensen komen van heinde en ver om een kaartje te kopen om deze beleving mee te maken.
De achterkant van de organisatie is echter wel zo belangrijk, de deskundigheid en het specifieke vakmanschap van de vrijwilligers is onbetaalbaar en wordt steeds meer uniek in onze samenleving.
Het is het belangrijkste kapitaal waar de organisatie op drijft. Via deze mensen komen het materieel en ook historische gebouwen die dreigen te verdwijnen naar Stadskanaal, niet alleen uit Nederland maar uit heel Europa. Op deze kennis en dit vakmanschap wordt steeds meer een beroep gedaan en weten landen hun weg te vinden naar Stadskanaal. De grote werkplaats is het hart van de Museumspoorlijn. Ook jongere spoorwegliefhebbers, vanaf 16 jaar, komen naar de werkplaats toe om te worden opgeleid, zodat deze kennis en dit vakmanschap doorgegeven wordt en behouden blijft.
Ook de expertise in regelgeving en veiligheid is een specifiek vakgebied in de organisatie. De
veiligheid van het materieel om de toeristische beleving ook een veilige beleving te laten zijn staat voorop en vraagt veel kennis en investering.
In de loop van de lunch schuift Rikus Jager aan, oud burgemeester met een bestuurservaring op elke laag van onze lokale zowel als landelijke overheid. De kennis en het netwerk van Rikus is nu actueel en van groot belang in wat er nu afkomt op Museumspoorlijn STAR, namelijk het realiseren van de Nedersaksenlijn, een spoorwegverbinding tussen Enschede en Groningen via Emmen. Om deze spoorlijn te realiseren zou een spoorverbinding tussen Emmen en Stadskanaal moeten worden aangelegd. Dit raakt rechtstreeks de organisatie en het eigendom van STAR, namelijk de 58 bunder spoor, die hier mogelijk onderdeel van wordt.
Om als eigenaar en gelijke aan tafel te zitten met de overheidspartijen die dit besluit hebben
genomen is nog wel een opgave en een zoektocht.
Hierna worden we rondgeleid op het terrein met zijn indrukwekkende materieel en de werkplaats.
We raken niet uitgekeken en zijn bij ons vertrek diep onder de indruk van deze organisatie met eengrote impact lokaal en internationaal, een waardecreatie op vele lagen van onze samenleving, waarbij de kracht van de gemeenschap dit genereert.



Overige verslagen: Het Hogeland -- Westerkwartier -- Pekela|Westerwolde -- Oldambt|Midden Groningen -- Veendam|Stadskanaal -- Groningen|Nrd Drenthe